הפיקוח על דיני העבודה הולך וצובר תאוצה, מדי פעם נערכות ביקורות של משרד התעשייה והמסחר וקנסות כבדים מוטלים על חברות שירותים המפרות את החוק.
החוק להגברת האכיפה, נכנס לתוקפו ביום 19 ביוני 2012 ומטרתו העיקרית היא להגביר ולייעל את אכיפת חוקי העבודה.
מבנה העסקת עובדי השמירה והניקיון ע"י חברות הקבלן הוא למעשה משולש העסקה: עובד, חברת הקבלן ומזמין השירות.
החוק מטיל אחריות מוגברת הן על חברות הקבלן והן על מזמין השירות במישור המנהלי, אזרחי ואף פלילי.
כך למעשה, במקרה של הפרת דיני העבודה צפויים הן הקבלן והן מזמין השירות לסנקציות מחמירות החל מהליך מנהלי להטלת עיצום כספי, הגשת תביעה אזרחית ועד למקרים בהם יוגש כתב אישום.
אחד הכלים המרכזיים להגנה מפני הסנקציות ולווידוא כי אכן זכויותיהם של עובדי הקבלן אינן נפגעות הוא העסקת בודק שכר מוסמך לביצוע בדיקה תקופתית.
בודק שכר מוסמך הינו הגורם המאושר לבצע בדיקת נאותות העסקה של עובדי הקבלן.
כיום ישנם קורסי השכרה ייעודיים לבודקי שכר, ויש לעבור אותם בהצלחה ולקבל את ההסמכה ממשרד הכלכלה.
על בודק השכר לוודא שהשירות ניתן במשך 6 חודשים רצופים ובאמצעות 4 עובדים לפחות.
הבדיקה כוללת: מעבר על רשימת העובדים, בחירת עובדים למדגם, קבלת אסמכתאות מהקבלן - דוחות נוכחות, תלושי שכר ואישורים נוספים כגון: אישורי הפקדות לפנסיה, קרן השתלמות, הודעה לעובד, טפסי 101 וכד'.
הבודק יבצע בדיקה מלאה ויעביר טיוטת הפרות לחברת הקבלן לקבלת תגובה או הסבר.
במידה והקבלן מודה בהפרה, על בודק השכר לוודא כי התיקון בוצע והליקוי הוסדר אל מול העובד (תשלום בתלוש, השלמת הפקדה וכד').
לאחר השלמת הבדיקה והתיקונים, יועבר דוח סופי ומסכם למזמין השירות ולחברת הקבלן.
יחידת הביקורת במשרד החשכ"ל מבצעת בדיקות שכר תקופתיות ואף מעניקה ציון לכל סבב.
ציון זה מהווה למעשה את מרכיב האיכות במכרזים של המדינה ומהווים אחוז משמעותי בתמהיל הצעת המחיר, כך שציון גבוה בהחלט משפר את סיכויי חברת הקבלן לזכות במכרז.
לסיכום, מעסיקים אשר יקפידו על העסקה נאותה ייהנו מעובדים מרוצים ומחויבים לצד עמידה בדרישות החוק.